Praktisk informasjon
Åpningstider
Barnehagen er åpen kl. 06.30-16.30
Den er åpen 12 måneder i året
Stengt jule- og nyttårsaften
Onsdag før skjærtorsdag åpent til kl. 12.00
Stengt 5 plandager / fagdager (se under)
Kartlegging med påmelding av oppmøtetid på sommeren
I uke 25 – 32 komprimerer vi åpningstid til kl.07.00-16.00.
Dette for å øke nærvær av ansatte når barn faktisk er i barnehagen.
Påmelding i uke 22: om du trenger tilbud utover kl. 07.00-16.00
Planleggingsdager
Barnehagen holder stengt følgende dager
15. august 2022
16. august 2022
21. oktober 2022
Planleggingsdager 2023: 23. januar, 19. mai,
Dagsrytme
Hver avdeling har ut i fra barnas alder og interessefelt, faste rammer og rytme gjennom dagen og uken: Det kaller vi dagsrytme og ukeplan.
For å sikre forutsigbarhet og trygghet for hva som skjer her og nå, etterpå og neste gang.
For å sikre inkludering og etablering av samspill og vennskap
For å sikre balanse mellom søvn, hvile, måltid, stell, lek og aktivitet og foreldrekontakt.
For å sikre alle mål i Årsplan som er bygget opp fra Lov om barnehage og Rammeplan med tilhørende forskrifter.
I Visma app legger vi ut en forenklet dagsrytmen / ukeplan for din avdeling. Denne vil endre seg noe etter alder og behov i barnegruppen gjennom året.
Denne dagrytmen er en grovskisse for hele barnehagen:
06:30 | Barnehagen åpner |
07:00-08:00 | Frokost |
08:30/08:45 | Morgensamling |
09:00 | Aktiviteter inne og ute |
10:45/11:30 | Middag / Lunsj |
11:30 | Lek inne og ute |
12:30 | Aktiviteter |
13:30 | Ettermiddagsmåltid |
14:00 | Lek ute / inne |
16:30 | Barnehagen stenger |
Sunne matvaner
Matglede og matkultur
Gjennom medvirkning i mat- og måltidsaktiviteter skal barna motiveres til å spise sunn mat og få grunnleggende forståelse for hvordan sunn mat kan bidra til god helse: Rammeplan side 49
Matglede, god ernæring og nærvær – det får vi med følgende tilbud:
Frokost, Middag/lunsj og ettermiddagsmåltid
Bursdag – bursdagsbarnet er med å lager Smoothie eller fruktsalat til avdelingen
Mattilvenning – alle barn smaker på mat og får tilbud om skive.
Vi har et mathjul som følger årstider og tradisjoner.
Avdelingene vil ofte spise og tilberede mat ute.
Meny legges ut i Visma app
- Mandag – Grove rundstykker med melk og vann.
- Tirsdag – Husmannsmiddag fra Catheringspesialisten
- Onsdag – Smøremåltid brød med melk og vann / Eller måltid laget ute
- Torsdag – Husmannsmiddag fra Catheringspesialisten
- Fredag – Grove pannekaker
Kr. 450 pr. mnd x 11 mnd, som tilsvarer kr. 21 pr. dag
Klær, solkrem, bleier og soving
Gode og riktige klær har mye å si for trivsel og velvære for ditt barn. Vi er ute hver dag og ofte flere ganger daglig, uansett vær. Derfor har vi laget en tips liste for klær
VINTER
Minimum 2 sett bytteklær (Strømpebukser /stillongs, sokker, undertrøye/body, genser, bukser)
- Fleece/ullklær/tykk genser
- Varm lue
- Votter
- Tynne hansker
- Tykke sokker
- Vinterdress
- Regnklær
Vintersko som er lette å gå i og har plass til tykke sokker
Støvler som holder føttene varme i lave temperaturer (F.eks. Dock boots)
VÅR
Minimum 2 sett bytteklær (Sokker, tynn genser/body, bukser, t-skjorte, shorts/sommerkjole/skjørt)
- Fleecejakke
- Vårdress
- Regnklær
- Joggesko
- Sandaler
- Støvler uten for
- Solkrem
- Solhatt/caps
SOMMER
Minimum 2 sett bytteklær (Sokker, tynn genser/body, bukser, t-skjorte, shorts/sommerkjole/skjørt)
- Fleecejakke
- Vårdress
- Regnklær
- Joggesko
- Sandaler
- Støvler uten for
- Solkrem
- Solhatt/caps
HØST
Minimum 2 sett bytteklær (Strømpebukser / stillongs, sokker, undertrøye/body, genser, bukser)
- Fleece/ullklær/tykk genser
- Varm lue
- Tynn lue
- Tynne hansker
- Tykke sokker
- Vinterdress/ vårdress etter temperatur
- Regnklær
- Sko som tåler litt regn og søle
- Støvler som holder føttene varme i lave temperaturer (F.eks. Dock boots)
Solkrem og rutiner:
På soldager kommer barnet ferdig smurt i barnehagen.
Vi smører når vi er ute.
1 stk solkrem merket med navn står i barnehagen
Bleier
Barn som bruker bleier – har med bleier – helst bleier med tape på hver side, for enklere å skifte spesielt på vinter med strømpebukse / stillongs.
Barn som skal sove – sover ute under tak
Vognutstyr oppbevares i isolert vognhus
Foresatte tar med vogn, nødvendig vognutstyr, seler og nett.
Orden i barnas klær og sko
Vi ønsker at dere ved henting og bringing: Henger sko og klær på knagger, og legger klær og sekk i garderobeskapet. Hver fredag tar dere med regnklær og dresser fra yttergarderoben.
Gjennom barnehagedagen holder vi orden.
Slik får vi et trygt, sunt og trivelig arbeidsmiljø for liten og stor. Samtidig følger vi retningslinjer for Miljørettet helsevern og vår renholder får muligheten til å vaske skikkelig.
Foreldresamarbeid og tilvenning
Barnas foresatte er viktige samarbeidspartnere for at barna skal kunne være liten og trygg i Kolnes barnehage. Vi legger stor vekt på å ha en god dialog med barnets hjem. Vi ønsker en dialog preget av anerkjennelse, gjensidig respekt med barnets beste i fokus.
Foreldremedvirkning – Dere er vår viktigste samarbeidspart.
Som foresatt skal du være trygg på at vi overtar omsorgen og gir deg tilbakemeldinger.
- Informasjonsskriv
- Oppstartsamtale før barnet begynner i Kolnes
- Minst 5 dager tilvenning sammen med foresatte og personalet på din avdeling.
- Overgangssamtale til ny avdeling
- Sluttsamtale ved overgang til skolen og overføringsmøte med skolen
- Foreldresamtaler
For deg som er ny i Kolnes barnehage:
Starter vi med oppstartsamtale og foreldresamling:
For å bli kjent med hverandre, lokaler, området og avtaler oppstart for foreldreaktiv tilvenning på minst 5 dager.
Det er pedagogisk leder og styrer som gjennomfører samtalene.
Foreldresamtaler – samtale med deg som foresatt og pedagogisk leder.
I januar kaller vi dere inn til foreldresamtale, med fokus på foresattes opplevelser av barnet og barnehagens observasjoner og vurderinger: helse, trivsel, erfaringer og læring.
“Liten og trygg i Kolnes samtaleskjema” – Leveres ut på forhånd, med punkter for innhold i samtalen.
Vi er tilgjengelig for samtaler gjennom hele året.
Bringe- og hentesitasjon – er vår viktigste direkte kontakt med dere og barnet. Vi legger stor vekt på at dere skal treffe oss som hører til på avdelingen og ha tett, trygg og god dilalog og informasjonsutveksling om dagen i barnehagen og om hjemmesituasjon- med barnet i fokus.
Visma app – er vår digitale informasjonskanal
Dagbok – Bilder og tekst fra livet på avdeling med ditt barn eller flere barn. Dokumentasjon på hvordan vi jobber med barns medvirkning i tema /prosjekter og et framoverblikk for våre planer.
Meldinger – mellom foreldre og ansatte
Beskjeder – fra styrer eller fra pedagogisk leder.
Registrering av nødvendig informasjon-
Foresatte registrere: Fravær som ferie, fri, sykdom. Nødvendig info om allergier, sykdom og signerer ulike tillatelser.
Personalet sjekker barnet inn og ut av barnehagen.
Foreldremøte – Styrer kaller inn foresatte til informasjon og debatt med utgangspunkt i fastsetting av årsplan og prosjektplaner:
Hvordan vi skal drive barnehagen og avdelingen? Hva forventer vi av hverandre? Velge foreldrerepresentant fra hver avdeling til samarbeidsutvalg. Årsplan.
Samarbeidsutvalg – SU – Består av 3 foreldrerepresentanter, 1 fra hver avdeling 2 ansatte og styrer
SU er et rådgivende, kontaktskapende og samordnende organ og skal forelegges saker som er viktige for barnehagen innhold: Styrer sørger for å legge fram saker av viktighet for SU. Årsplan – rammer for drift / endringer – organisering Sats for kostpenger avgjør SU.
Foreldreutvalg - medlemmer:
Sjarmtroll: Ida Andersen, epost
Lykketroll: Kristine Græsdal, epost
Rocketroll: Ann Christin Vallestad, epost
Samarbeidsutvalg - medlemmer:
Leder: Ann Christin Vallestad, epost
Ida Andersen, epost
Kristine Græsdal, epost
Personalrepresentanter: Trude Eidland og Toril Hestenes
Sekretær: Laila Stødle, styrer